Arama Motoru Kullanma KLavuzu

Konusu 'Network ve İnternet' forumundadır ve alpamis tarafından 3 Ekim 2006 başlatılmıştır.

  1. alpamis

    alpamis Well-Known Member

    • Platin Üye
    Mesajlar:
    6.358
    Aldığı Beğeni:
    309
    Ödül Puanları:
    83
    Internette dünyanın bilgisine ulaşmak arama motorları ile mümkün. Ancak binlerce adres arasından doğru olanı bulmak için ya çok şanslı olmak, yada birkaç araştırma tekniği bilmek gerekir.
    Arama motorları internette bir konu hakkında araştırma yaparken internet kullanıcılarının ilk uğradığı adreslerdir. Bu adreslerde “search string” olarak belirtilen, aratılacak sözcüklerin arama kutucuklarına yazılmasıyla kimi zaman saatlerce sürebilecek araştırmalara ilk adımlar atılır.

    Kişisel kullanıcılar tarafından en çok ziyaret edilen arama motorlarının en büyük dezavantajı, araştırma yapılan anahtar sözcüklerle ilgili olarak kimi zaman binlerce adresle karşılaşmasıdır. Bu hiçbir zaman araştırmakta olan konuyla ilgili kaynak bulunmuş olması anlamına gelmez. Bunun anlamı, karşılaşılan adresler içinde ayıklama yapılması gerektiği zorunluluğudur ki bir arama motorunda kaydedilen zamanın büyük bir kısmını oluşturur. Peki arama motorlarından en iyi derecede nasıl yararlanılır?
    Arama Motorlarının Anatomisi

    Arama motorları aslında basit mantıklar üzerine kurulmuş, üzerinde küçük programcıkların çalıştığı birer bilgisayardır. Bu bilgisayarların bağlı bulunduğu veri tabanları vardır. Veri tabanları, her arama motorunda kendilerine özgü yapılanmalardan oluşmuştur.
    Araştırılacak olan anahtar kelimeler arama motorları sayfasındaki kutucuğa yazılır ve aratma işlemi başlatılır. Aratma işlemi arama motoru bilgisayarındaki küçük programcıkları harekete geçirir ve bu programcıklar arama motoruna bağlı veri tabanına ilgili sözcükleri göndererek bu sözcüklerle ilgili adre listesiniderler ve kullanıcının bilgisayarına geri gönderir.
    Arama Motorları Çeşitleri

    Üç (3) gruba ayrılmaktadır. Birinci grup “örümcek (spider)” olarak isimlendirilen küçük programcıkların web’ de gezinerek oluşturdukları veri tabanlarını kullanan arama motorlarıdır. Bunlar;

    www.altavista.comwww.infoseek.com
    www.excite.comwww.lycos.com

    İkinci grupta web sitelerini kategorilere ayrılmış bir şekilde kullanıcılara sunan arama motorları vardır.

    www.yahoo.com
    Burada da web adresleri sisteme mutlaka bir insan yardımıyla eklenmektedir. Çünkü eklenilen adresler kategorilere ayrılarak düzenlenmektedir.
    Üçüncü grup ise, kendi arama motorlarına girilen anahtar sözcükleri diğer arama motorlarında aratıp, bulunan bütün sonuçları kullanıcıların ekranlarına yansıtıyor. “Meta Search” olarak bilinen bu tür aramaların yapılabileceği siteler arasında ;

    www.mamma.comwww.infoseek.com
    www.altavista.comwww.webcrawler.com
    www.exicite.comwww.mckinley.com
    www.yahoo.comwww.opentext.com

    · www.all4one.comwww.altavista.com, www.lycos.com, www.webcrawler.com, www.yahoo.com sitelerinden tarama yapıp sonuçları veriyor.

    · www.metacrawler.com ise 9 değişik arama motorundan sonuçları kullanıcıya yansıtıyor.

    · www.designlab.ukans.edu/profusion kullanıcılara menüler yardımıyla 6 değişik arama motorunda aynı anda tarama yapılabiliyor.

    · www.guaraldi.cs.colostate.edu:2000 28 değişik arama motoru, haber grubu, adres defteri gibi sitelere arama yapıp sonuçları veriyor.
    Arama Motoru Adresleri

    Internet üzerinde ziyaretçilerine hizmet veren aramamotorlarının sayısı 200’ den fazladır.

    www.altavista.comwww.looksmart.com
    www.hotbot.comwww.netfind.com
    www.webcrawler.comwww.mamma.com
    www.excite.comwww.all4one.com
    www.infoseek.comwww.metacrawler.com
    www.designlab.ukans.edu/profusionwww.yahoo.com
    www.lycos.comwww.savvysearch.com
    www.search.comwww.arama.com
    www.guaraldi.cs.colostate.edu:2000www.arabul.com
    Nasıl Arama Yapmalı

    Kimi zaman arama motorları gerektiği kullanılmadığından, arama yapmak isteyenlerin karşısına konuların dışında da bir takım adresler çıkar ve bu adreslerin gözden geçirilip elenmesi gereklidir. İşte buna benzer durumlarda en iyi verimi alabilmek için bir takım arama teknikleri geliştirilmiştir. Her arama motoru değişken özellikler sergilemektedir. Bir arama sonucu ortaya çıkabilecek bulunan adreslerin sayısını azaltmak amacıyla bu teknikler geliştirilmiştir. Bunlar 4 ana başlık altında toplanabilir.
    Herhangi biri (OR)

    Otomatik
    www.altavista.com

    www.excite.com

    www.infoseek.com

    www.webcrawler.com


    Menülerle
    www.hotbot.com

    www.Lycos.com


    Yardımcılarla
    www.hotbot.com

    www.webcrawler.com

    www.lycos.com


    Örnek
    Ankara OR Istanbul

    Hepsi (AND)

    Otomatik
    www.hotbot.com

    www.lycos.com


    Yardımcılarlar (+)
    www.altavista.com

    www.excite.com

    www.lycos.com

    www.infoseek.com


    Örnek
    Ankara +Istanbul


    Yardımcılarla
    www.altavista.com

    www.lycos.com

    www.webcrawler.com


    Örnek
    Ankara AND Istanbul

    Çıkartma

    Yardımcılarla (-)
    www.altavista.com

    www.excite.com

    www.lycos.com

    www.infoseek.com


    Örnek
    Eregli –Konya


    Yardımcılarla
    www.altavista.com
    (AND NOT)
    www.hotbot.com


    Örnek
    Eregli AND NOT KONYA


    Yardımcılarla
    www.lycos.com
    (NOT)
    www.webcrawler.com


    Örnek
    Eregli NOT konya


    Menülerle
    www.excite.com

    www.hotbot.com

    Birleşik Arama

    Eklenti (“ “)
    www.lycos.com

    www.webcrawler.com

    www.altavista.com

    www.infoseek.com

    www.yahoo.com


    Örnek
    “Osmanlı İmparatorluğu”


    Menülerle
    www.excite.com

    www.hotbot.com
     

Sayfayı Paylaş